GYŐR - lerövidítjük a szennyvíz útját - VIDEO

 

 

Mérföldkőnek számított városunk csatornahálózatának történetében a győri Petőfi téri szennyvízátemelő és a hozzá tartozó főnyomó vezeték üzembe állítása.

2017 tavasza óta a belvárosban enyhült a csatornabűz, kevesebb a beton korrózióból adódó csatorna sérülés és javult a vízelvezetés hatékonysága.

A Mosoni-Duna parti sétányán haladva a többség nem is gondolná, hogy kevéssel a lábunk alatt egy 500 mm átmérőjű szennyvízcsőben naponta akár tízezer köbméternyi szennyvíz dübörög 3,5 km-hosszan.

A vezeték építkezés legizgalmasabb része a Mosoni-Duna alatti átfúrás volt. A fúrópajzs a Kálóczy téri teniszpályák mellől indult és egy nap múlva ért át a túloldalra, a Cziráky emlémű mellé.

A Rába parti vezetékszakasz építését hónapokig hátráltatta a magas vízállás. Az építők hatalmas markológépe csak nagy nehézségek árán tudott átjutnia Rába kettős híd alatt, hogy folytathassa a munkát.

A Petőfi téri átemelő munkagödrében télen is folyt a munka. Amikor odafent mínusz tíz fokra csökkent a hőmérséklet a munkások 8-10 méteres mélységben elfogadható hőmérsékleten dolgozhattak.

A szivattyútér kialakítása a svédországi Flygt szivattyúgyártó cég mérnökeinek útmutatása alapján készült. Az optimális áramlási viszonyok kialakítását modellkísérletekkel határozták meg.

A szivattyúk legnagyobb szállító kapacitása másodpercenként 1100 liter. Eddig ezt egyetlen egy felhőszakadás alkalmával kellett igénybe venni.

A svéd mérnökök szerint a Petőfi téri átemelő hazai viszonylatban ugyan nagynak számít, de a nyugat-európai nagyvárosok záporelvezető rendszereiben nem ritkák a jóval nagyobb létesítmények. 

Pályázat